Spread the love

Een groep mensen binnen de Charismatische Beweging die in de jaren ’80 en ’90 van de vorige eeuw met zeer controversiële uitspraken kwamen. Op internet is een overdaad aan informatie te vinden van de on-Bijbelse zaken omtrent deze zelfbenoemde profeten.

Personen die betrokken waren bij de oprichting van de KCP zijn onder meer Bill Hamon, Rick Joyner, Paul Cain, Bob Jones, Mike Bickle, James Goll, John Paul Jackson, Lou Engle. Volgens Todd Bentley zou ook de engel Emma betrokken zijn geweest bij de totstandkoming van de profetische beweging in Kansas City.

Andrew Strom besteedt in zijn boek een deel aan de totstandkoming van de profetische beweging in Kansas City. Hij schrijft:

Het is voor mij altijd uitermate belangrijk geweest dat, toen het moderne ‘Profetische’ in 1982 in Kansas City begon, God heel duidelijk tot de leiders sprak dat het gebouwd moest worden op “vier standaarden”, te weten:

  1. Dag en nacht gebed;
  2. Heiligheid van hart;
  3. Onwankelbaar geloof;
  4. Uitbundig geven aan armen.
    Een ander heel belangrijk woord van de Heer direct bij de start van de beweging was: ”Ik ga het begrip over en de uiting van het Christendom in de wereld in een generatie veranderen”.

Stel je eens voor dat het moderne Profetische inderdaad een echt standpunt had ingenomen, luid en duidelijk deze “vier standaarden” aan de kerk verkondigend door de jaren 80. Stel je voor dat zij hun bekendheid hadden gebruikt om “Dag en nacht gebed, heiligheid van hart, onwankelbaar geloof en uitbundig geven aan armen” te prediken. Stel je voor dat dat de boodschap was geweest waar ze bekend om waren geworden!

Maar nee. In plaats daarvan zijn ze bekend geworden door excentrieke leerstellingen, gevallen profeten en bizarre manifestaties. Er was behoorlijk wat puurheid in de eerste dagen van de jaren 80, die slechts een paar jaar stand heeft gehouden. Langzaam maar zeker raakte het hele gebeuren geïnfiltreerd, en eindigde als een vreselijke spiritueel moeras.

Het gaat uiteraard te ver om het hele stuk over te nemen uit het boek, maar hij geeft een duidelijke analyse van deze beweging en wat er fout is gegaan. In zijn ogen is de Profetische Beweging goed gestart op een Bijbels fundament. De vier standaarden werden echter al snel losgelaten en er kwam ruimte voor externe invloeden en extreme manifestaties.

In de beginperiode waren er duidelijke profetieën dat God de kerk van Laodicea op wilde roepen tot bekering. Dat is echter niet gebeurd. In deze periode is ook het welvaartsevangelie pas goed van de grond gekomen (zie standaard 4) en televangelisten de Naam van Jezus meer en meer beschaamd maakten.

In de beginperiode werd de beweging geleid door Mike Bickle, zelf geen profeet, maar meer een voorbidder en pastor. Doordat er vanaf het begin steeds opnieuw “opwekking, opwekking” was geprofeteerd, stond de beweging open voor de eerste de beste beweging die voorbij kwam, de beruchte Toronto Blessing. Deze beweging wordt in het boek “Groeien in het Profetische” van Mike Bickle sterk verdedigd. Toen de belangrijke ‘Toronto’-kerk eind 1995 uit de Vineyard beweging werd gezet (na herhaalde waarschuwingen), sympathiseerde Bickle en trok zijn eigen kerk ook terug uit Vineyard. Hierna ontstond een sterke vermenging van de Toronto- en de Profetische beweging.

De belangrijkste ‘Kansas City Prophet’ was Bob Jones, die in 1992 na een schandaal Kansas City verliet en zich aansloot bij Rick Joyner’s Morningstar Ministries. Eén van de dingen die over Bob Jones valt te constateren is het niet uitkomen van vele profetieën, onder meer over Todd Bentley, waar hij over zei:

“Bob:”Ik heb mijn engelen voor hem vrijgezet … deze man uit Canada vroeg om mijn engelen; deze ‘Wind of Change’ is de krachtigste. Behalve de aartsengelen, is deze ‘Wind of Change’ de krachtigste engel …”

Bob tegen Todd Bentley:”Als Ik naar je kijk, tril je. Je weet dat er twee portalen zijn, met de klok mee en tegen de klok in. Als je trilt, sluit je demonische trilling. Tegen de klok in is demonisch. De trilling is helend. Lijkt het vreemd?” [Hij wuift met zijn handen]… “Ik zet het vrij in jou”

Deze uitspraken zijn on-Bijbels en doordrenkt van de new age terminologie. Als we dan bedenken dat Bob Jones een mentor is voor velen in de profetische beweging, waaronder Rick Joyner, is de huidige stand van zaken in de profetische beweging niet verbazingwekkend.

 

Nog geen reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.