Mystiek als vermeende weg tot Godservaringen
Spread the love

2. Ervaringen zijn het gevolg van geloof en gehoorzaamheid 

De bijbel is niet tegen gevoel en ervaringen. Volgens de bijbel zijn ervaringen echter geen doel op zich. Echte bijbelse ervaringen zijn het gevolg van geloof en gehoorzaamheid. Als een christen zich richt op geloof en gehoorzaamheid dan volgen de ervaringen vanzelf.

De bijbel spreekt b.v. over “de vrede die alle verstand te boven gaat”. Moeten wij die vrede gaan zoeken via b.v. meditatietechnieken of door stil te worden voor God? Wel nee, deze vrede komt automatisch als je gelooft en gehoorzaamt. Lees wat er staat in Filippenzen 4:6,7. “Weest in geen ding bezorgd, maar laten bij alles uw wensen door gebed en smeking met dankzegging, bekend worden bij God. En de vrede Gods die alle verstand te boven gaat zal uw harten en uw gedachten behoeden in Christus Jezus.” Hier vinden we een opdracht gevolgd door een belofte. Als je in geloof doet wat er staat, dan volgt een ervaring. Als je doet wat in vers 6 staat, dan zul je ervaren wat in vers 7 wordt beschreven. Als je je wensen met dankzegging bekend maakt bij God dan is het gevolg dat de vrede van God in je hart komt. En die vrede zal je hart en je gedachten behoeden. Dus de bijbelse weg tot vrede is: je wensen, je verlangens, je zorgen, bij God brengen. En wel met dankzegging. Danken is een uiting van geloof.

Enige tijd terug heb ik op een basisbijbelstudie gesproken over de vervulling met Gods Geest (Efeze 5:18). Aan de hand van de bijbel is uitgelegd wat de vervulling met Gods Geest inhoudt en hoe we die vervulling kunnen beleven. Ieder kind van God is wedergeboren en heeft de Geest van God in zich wonend. De Geest van God zal iedere christen automatisch vervullen als Hij daartoe de ruimte krijgt. (Voor een nadere uitleg, zie bij de basisbijbelstudies, in “de praktijk van christenleven I“, studie 11) Onder meer is uitgelegd dat onbeleden zonde de vervulling met Gods Geest blokkeert. Eén van de aanwezige christenen werd door God tijdens de bijbelstudie bepaald bij een concrete zonde. Die zonde heeft ze daarna tegen God beleden en ook tegen de persoon die ze had benadeeld. Enkele dagen daarna vertelde ze me het volgende: “Gisteren liep ik op het schoolplein en toen merkte ik zo de liefde van God dat ik er een tijd stil van heb moeten staan.” Ze was er zelf door verrast en vroeg aan mij of dit niet vreemd was. Ze had er dus in het geheel niet naar gezocht. Deze ervaring, deze overweldigende ervaring van de liefde van God, was het gevolg van haar geloofsgehoorzaamheid. Ze had door die ene zonde te belijden de laatste blokkade uit haar leven verwijderd met als gevolg een hernieuwde vervulling met Gods Geest wat, in haar geval, ook deze ervaring tot gevolg had.

De bijbelse volgorde is dus geloof en gehoorzaamheid gevolgd door ervaringen. En zelfs dan zijn ervaringen, ik heb het nu over gevoels-ervaringen, niet het doel, maar slechts een bijproduct dat God al of niet kan geven. Want ook zonder gevoelservaringen blijven we als christen in geloof staan op de feiten en beloften uit Gods woord. Als je de volgorde “geloof gevolgd door ervaring” omkeert dan loop je vast in je geestelijk leven. Dan span je het paard achter de wagen. God antwoordt niet op het zoeken naar ervaringen. De bijbel zegt immers duidelijk dat het zonder geloof onmogelijk is om God welgevallig te zijn (Hebr. 11:6). Er staat geschreven: u geschiede naar uw geloof. (Matth. 8:13) Dus als er geen geloof is dan geschiedt er weinig.

Het dieper leren kennen van de Here Jezus is ook het gevolg van gehoorzaamheid. In Johannes 14:21 staat: “Wie mijn geboden heeft en ze bewaart, die is het die Mij liefheeft …. en Ik zal Mijzelf aan Hem openbaren” (Joh. 14:21). Openbaring volgt op geloofsgehoorzaamheid. Het woord van God geloven en gehoorzamen, de geboden van Jezus bewaren. Daaruit blijkt je liefde tot Jezus. De Here Jezus geeft aan mensen die dat doen de belofte dat Hij Zichzelf aan hen zal openbaren.


God heeft ons geschapen met gevoel, dus is het logisch dat de Bijbel niet tegen gevoel is. Maar de Bijbel erkent ook dat onze gevoelens en ervaringen vertroebeld raken door de zondeval. We leven in een gebroken wereld, en daar hebben we als Christenen ook mee te maken en rekening mee te houden.

Dat laatste gebeurd naar mijn idee vaak te weinig in de charismatische beweging. Op mijn vraag hoe iemand zeker wist dat een bepaalde manifestatie van God was, was het antwoord eenvoudigweg

Ik richt me op God, dus moet het wel van Hem zijn

Dat is wel een erg eenvoudige redenatie. Men gaat volledig voorbij aan Bijbelse waarschuwingen dat de duivel zich voordoet als een engel des lichts. Zo heb ik ook een keer de redenatie gehoord dat als het licht is, het wel van God moet zijn. Dat zou zich uiten in de kleding van mensen. Mensen die kiezen voor zwarte kleding zouden per definitie duivelsaanbidders zijn. Opmerkelijk was dat deze persoon echter wel aanhanger van Heidi Baker was, die volledig in het zwart optrad op een samenkomst van TRIN.

A.P. Geelhoed schrijft hierboven:

Moeten wij die vrede gaan zoeken via b.v. meditatietechnieken of door stil te worden voor God? Wel nee, deze vrede komt automatisch als je gelooft en gehoorzaamt. Lees wat er staat in Filippenzen 4:6,7. “Weest in geen ding bezorgd, maar laten bij alles uw wensen door gebed en smeking met dankzegging, bekend worden bij God. En de vrede Gods die alle verstand te boven gaat zal uw harten en uw gedachten behoeden in Christus Jezus.” Hier vinden we een opdracht gevolgd door een belofte. Als je in geloof doet wat er staat, dan volgt een ervaring

Soaken is dus onbijbels. Soaken is een meditatietechniek die uit oosterse mystieke religies komt. Als op het gebruik van zo’n  ervaring een manifestatie volgt, is het allerminst zeker dat die manifestatie ook daadwerkelijk van God komt!

In de charismatische samenkomsten ligt de nadruk op het zoeken van ervaringen. Bekijkt u voor meer informatie bijvoorbeeld eens wat filmpjes van TRIN op youtube. Herman Boon organiseert bijvoorbeeld de “Bidden en vasten”-conferentie door heel Nederland. Dat is een 10-daagse conferentie en vrienden van ons die daar een keer aan mee hebben gedaan, kregen te horen dat ze een matje mee moesten nemen voor het praktische gedeelte. Gelukkig werden ze bij dat gedeelte altijd heel onrustig in hun binnenste en verlieten de zaal.

Herman Boon heeft ook een instrumentale CD gemaakt met de titel “Supersoaker”. Dat is een waterpistool voor kinderen, en dat staat ook op de hoes. Maar de link is snel gelegd, en wordt ook inderdaad bevestigd door de aanprijzende tekst:

De nieuwe instrumentale CD van Herman Boon: SuperSoaker!
Muziek waar je super op kan soaken…
Klik hier om de CD te bestellen.

Een duidelijke bevestiging van het zoeken naar mystieke ervaringen.

Nog geen reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.