jesus culture
Spread the love

Dit is deel 1 van een serie van 4 artikelen over de “reis” die een vrouw maakte om bevrijd te worden van de invloed van Bethel & Jesus Culture

Mijn vrouw was, tot vorig jaar, op een gevaarlijke manier betrokken bij Bethel en hun muziek. Het is te danken aan de genade van God dat zij in staat was om er uit te komen en zich te realiseren wat er met haar gebeurde.

Ze heeft besloten om haar getuigenis over deze periode op te schrijven in de hoop dat anderen zich zullen realiseren hoe gevaarlijk dit kan zijn en als herinnering om alsjeblieft nooit je onderscheidingsvermogen uit te schakelen.

Omdat het getuigenis nogal lang is moeten we het in vier delen splitsen. Deel 1 staat hier onder en de andere delen zullen snel volgen in aparte publicaties. Ze zijn ook op haar eigen blog gepubliceerd, wat u hier kunt vinden.

Hier is het getuigenis van mijn vrouw:

Begin 2010 besloot ik dat ik betrokken wilde zijn bij een meer gepassioneerde vorm van “Christendom”. Ik heb mij zelf altijd beschouwd als een aanbidder, en ik verlangde er naar om bij anderen te zijn die aanbidding van de Heer leefden en ademden.

Onze kerk was aan het pushen en wilde dat er een opwekking uit zou breken. Dus op een dag ging ik naar huis en besloot om uit te zoeken wat “opwekking” nou eigenlijk was en hoe we dat konden krijgen! Door mijn onderzoek leerde ik over de Opwekking van Wales, Charles Finney en anderen.

Ik wilde dat er in onze kerk een “opwekking” uit zou breken. Hoe meer ik las over de verbazingwekkende dingen die in Wales gebeurd waren, hoe meer ik wilde dat dat bij ons ook zou gebeuren.

Een lid van onze kerk was betrokken geweest bij de “Brownsville Revival”. Zij vertelde me veel verhalen over de opwekking die daar plaats had gevonden & en de zalving die ze daar had ontvangen. Elke keer als zij voor gebed naar voren ging schokte haar hele lichaam, en uiteindelijk viel ze op de grond.

Ik was nieuwsgierig en ging op zoek naar informatie over de Brownsville revival. Net zoals de Toronto blessing had de Brownsville Revival vergelijkbare manifestaties van de heilige geest, net zoals de Lakeland revival.

Op dat moment was ik in eerste instantie erg voorzichtig. Het leek niet overeen te komen met de God van de Bijbel Die ik kende en ik kon in de Schriften niets vinden wat onderschreef wat er op die plaatsen gebeurde. MAAR ik wilde God zo vreselijk graag voelen, en me onder gepassioneerde Christenen bevinden, dat ik dacht dat dit was waar dat soort mensen waren. Sommige manifestaties, waaronder het profetische, leken spannend en dat trok me over de streep.

Ondanks mijn eerste voorzichtigheid & een vervelend gevoel van niet op mijn gemak te zijn, luisterde ik naar de antwoorden die deze extreem profetische mensen aan sceptici gaven.

Hier zijn een paar dingen die zij zeiden/zeggen:

  • God openbaart op dit moment nieuwe dingen aan de kerk.
  • God werkt op een manier die meer aansluit bij de wereld van tegenwoordig.
  • Hoe kunnen deze dingen niet van God zijn, als mensen lofprijs liederen binnen de veilige muren van een kerk?
  • Niemand kan de manifestaties van de heilige geest beoordelen of afwijzen, als je dat deed dan doofde je de Geest uit.
  • David danste in de straten en mensen dachten dat hij gek was geworden, maar hij was een man naar God’s Hart. Dit betekende dat deze manifestaties van God waren, ook al waren ze net zoals David’s dansen (chaotisch gedrag)
  • De kerk had op de eerste Pinksterdag precies dezelfde geestelijke manifestaties (zoals dronken gedrag …) omdat de spotters in de Bijbel dachten dat de discipelen dronken waren, dus moest de eerste kerk wel vergelijkbare dronken manifestaties hebben gehad.
  • Bill Johnson is zo’n vriendelijke, rustig sprekende & zachtaardige man, dus hij moet wel een man van God zijn
  • Mensen komen in grote getale overal vandaan naar deze kerken, dus het moet wel goed zijn
  • God’s Geest zal in het laatste der dagen op zijn mensen vallen en dit is het
  • Niemand kan de heilige geest beoordelen. Als iets wordt gedaan in de naam van de heilige geest, dan moet het de heilige geest zijn.
  • Degenen die denken dat deze manifestaties niet van God zijn, zijn Farizeeërs (en staan niet open naar de geestelijke dingen die buiten de Bijbel om gebeuren)
  • Mensen die niet bij deze bewegingen betrokken zijn, lopen een speciale zalving van de Heer mis

Door dit soort antwoorden raakte ik overtuigd. Ik werd er in gezogen, ik wilde omgaan met enthousiaste aanbidders van God en ik wilde niet handelen als een zogenaamde Farizeeër. Het zag er allemaal ook zo opwindend uit.

Zo begon mijn reis in de wereld van het extreem Pinksteren, de leringen van Bill Johnson, de Bethel kerk & de muziek van Jesus Culture.

(Ik kon niet vermoeden hoe gevaarlijk deze weg zou blijken te zijn …)

Snelle links naar alle delen van de serie:
De Jesus Culture Awakening van Bethel (introductie)
Een gevaarlijke reis (deel 1)
Verborgen gevaren (deel 2)
Ontmaskering van de duistere misleiding (deel 3)
Wat is een valse jezus? (deel 4)

15 Reacties

    • Beste lezer, heel graag in contact komen met de vrouw uit dit getuigenis. Ik ben zelf ook hierin betrokken geraakt en zou hierover graag verder praten. Ik worstel er erg mee… kunt u mij misschien een mailadres geven? Met vriendelijke groet Elsbet

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.